Golf på Mallorca - en eksklusiv livstilsø

Drømmer du også om at komme på en golfferie til Mallorca, så læs her rejseoplevelserne fra vores seneste besøg på den skønne middelhavsø, hvor begejstringen ingen ende ville tage...

GolfersGlobe har besøgt skønne Mallorca, hvor vi på 4 dage fik spillet nogle flotte golfbaner, boet på nogle vidunderlige hoteller og fik nydt de bedste sider af Mallorca. Vi rejse dertil med en god fornemmelse af, hvad som ventede, men blev alligevel overvældet af den smukke natur, de hyggelige byer og ikke mindst spaniernes tilbagelænede og afslappede livsstil.

Det var ikke første gang, at vi besøgte Mallorca, men da der ikke ligger nogle golfbaner på den vestlige (nordvestlige) del af Mallorca havde vi aldrig været i Port de Sóller. Det besluttede vi os for at lave om på, så efter at Norwegian flyveren var landet i Palma lufthavn satte vi kursen direkte mod nordvest.

Vi har så heldige, at gps’en valgte at tage os med op gennem bjergpasset og pludselig forstod vi, hvorfor så mange cykelryttere valfarter til Mallorca. Vejen op gennem de øde Tramuntana-bjerge og ned på den anden side bød på det ene hårnålesving efter det andet, og turen var på alle måder en ren lækkerbisken for cykelryttere med hang til den slags anstrengelser.

Port de Sóller viste sig at være en skøn lille plet på det mallorcinske landkort. Vi havde i forvejen læst os til, at et af byens førende hoteller skulle være Hotel Esplendido.

Fra Port de Sóller til Alcudia

Vi fandt hurtigt stedet og fik os et bord udenfor i hotellets bistro-bar, der vendte direkte ud mod havnepromenaden. Herfra kunne vi se det gamle veterantog køre forbi på vejen mod Soller og samtidig nyde udsigten ud over den lille bugt med den hyggelige bystrand.

Køreturen over bjergene og de uvante sommertemperaturer fik os til at tænke i ’lette baner’, og vi bestilte derfor en gang steak tatar samt taco med fyld af fisk, skaldyr, avocado og kimchi mayo.

Det smagte herligt og helt sikkert af mere, men vi skulle desværre skynde os videre. Vi vendte ryggen til Port de Sóller med visheden om, at det var et af de steder, som vi vender tilbage til.

Fra Port de Sóller kørte vi tværs over øen indtil vi kom til Alcudia. Her havde vi en sen starttid i Alcanada Golf Club. Banen, der er ejet af den tyske Porsche-familie, har en fantastisk beliggenhed.

Vi havde tidligere besøgt banen, men vi var nu alligevel glade for, at vi havde fået presset en eftermiddagsrunde ind på banen, der er kåret som Mallorca’s bedste.

Sidst på eftermiddagen satte vi kursen mod Alcudia – ferieparadiset der er kendt for sin flere kilometerlange lavvandede sandstrand. Området er fyldt med hoteller, og vi havde booket os ind på Vanity Golf – et 4-stjernet (adult only) hotel, hvis største kvalitet helt sikkert var beliggenheden direkte ud mod Alcudia-bugten.

Michelin-køkken til bistro-priser

Om aftenen havde vi fået bord på Bistro Jardin. Det var med en vis forventning, at vi ankom til stedet. Historien er nemlig den, at på førstesalen ligger michelin restauranten Restaurant Jardín, der ejes af Mallorcas første kvindelige kok.

I stueetagen ligger en bistro, og når det regner på præsten, så drypper det som bekendt på degnen. Det betød i vores tilfælde, at vi blev vidne til nogle fantastiske serveringer fra et michelin-køkken men til bistro-priser.

Vi fik serveret to himmelske retter med tilhørende vine, og da regningen kom lød den på kun 50 euro.

Et lille stykke af paradis

Dagen efter stod vi op til strålende solskin og efter en hurtig dukkert i Alcudia-bugten satte vi kursen mod Club De Golf Son Servera. Golfbanen er bl.a. kendt for ’The Pine Trap’, en stribe af golfhuller, der ligger inde i en skov af pinjetræer. Klubben viste sig at være særdeles hyggelig, og så er det i øvrigt her at det spanske tennisikon Rafael Nadal er medlem.

Vi fik presset et hurtigt visit ind i Porto Christo med den hyggelige bystrand og de små restauranter på torvet, inden vi sidst på dagen checkede ind på det 5-stjernede Park Hyatt Mallorca.

Hotellet, der ligger i Canyamel-dalen på Mallorca’s nordøstlige side, er simpelthen noget af det bedste, vi nogensinde har oplevet. Luksus fra ende til anden og et serviceniveau, der virkelig tog kegler.

Vi skulle kun overnatte en enkelt nat, og det var vi godt nok kede af for værelset var som en kongesuite, spa’en som at være i paradis og restauranterne et sted, hvor de store smagsoplevelser stod i kø.

Se golfpakker fra Park Hyatt

En paradis-ø fyldt op med golfbaner

Næste morgen havde en starttid først på Son Gual banen, tæt på lufthavnen og senere samme dag også en starttid på Son Muntaner-banen. Så vi fik spillet nogle skønne golfbaner.

Den sidste nat overnattede vi på Sheraton Mallorca Arabella Golf Hotel, der hører til Son Muntaner banen og de to øvrige baner, Son Quint og Son Vida. Sheraton-hotellet er også rigtig lækkert.

Det ligger i et eksklusivt område tæt på Palma, så hvis man vil ind til Palma by for at spise og shoppe er det nemt at komme dertil. Vi valgte dog at blive på hotellet og lade os forkæle i hotellets tapas-restaurant, La Bodega del Green.

Torsdag inden hjemrejsen spillede vi Real Golf de Bendinat. Vi havde ikke spillet banen før, men den viste sig at være et godt bekendtskab.

De sidste 9 huller skulle ifølge starteren være de bedste, men det var vi nu ikke enige i. Vi syntes faktisk at samtlige 18 huller var rigtig gode, og mens de første 9 huller havde karakter af en parkbane med flotte huse langs med fairways, så var afslutningshullerne mere afsides beliggende med store højdeforskelle og smukke udsigter.

Efter runden fandt vi lige akkurat tid til at stoppe op i det virkelig hyggelige klubhus, der var bygget i 1986, men som var indrettede i en stil og med en patina, så det virkede som om at årstallet kunne have været 1886.

Mens vi spillede de første huller på Real Golf de Bendinat kom vi forbi et hotel, som viste sig at være Lindner Golf Resort Portals Nous.

Vi blev nysgerrige og kørte forbi på vejen til lufthavnen for lige at stikke hovedet indenfor. Hotellet havde en perfekt beliggenhed i forhold til havet (ikke langt væk), Palma by (heller ikke langt væk) samt flere gode golfbaner, der foruden Bendinat-banen også tæller de tre Son Vida baner. Og så herskede der en dejlig stemning, som gjorde at man fik lyst til at komme tilbage og tilbringe nogle dage på det flotte hotel.

Læs mere og se golfpakker fra Lindner Golf Resort Portals Nous

BONUSINFO: Henover vinteren vil Lindner Golf Resort Portals Nous gennemgå en €6 mio. renovation og udvidelse. Det skønne afrikansk-inspirerede Lindner Golf Resort Portals Nous kommer til at tilbyde 128 komfortable værelser og suiter, 2 udsøgte restauranter, et ”vinotek”, spaområde med inden- og udendørs pool, jacuzzi, saunaer, dampbad og fitness.
Læs mere her

Mallorca har de seneste årtier gennemgået en markant forvandling og middelhavsøen er gået fra at være et sted, hvor danskerne tog hen for at slå sig løs til at være en eksklusiv livstilsø med vægten lagt på livsnyderi og agriturismo.

Vi blev begejstret for hvad vi så, og det er bestemt ikke sidste gang, at vi har pakket golfkøllerne og er taget til Mallorca. Alene det faktum, at der findes godt 20 golfbaner på Mallorca er jo grund nok til at vende tilbage en anden god gang.

Få 3 tilbud på din golftur til Mallorca

Skrevet af Søren Barnak, GolfersGlobe.com

Historien er leveret af Søren Barnak, der står bag golfrejsesitet GolfersGlobe.com og som også er redaktør på rejsemagasinet, ’GolfersGlobe – let the journey begin’. Søren har de seneste 10 år rejst verden tynd for at spille golfbaner og skrive om nye spændende rejsemål. På GolfersGlobe finder du masser af inspiration til golfferien. Du kan bl.a. læse om golfrejser til næsten 60 forskellige lande og finde masser af spændende rejseartikler.