Golf- & spavistelse i Thy

Hotel Thinggaard överraskar med härlig natur, fantastisk gastronomi och välbefinnande

På lördag förmiddag åkte vi mot Hotel Thinggaard i Hurup, som utöver att ha ett rykte om sig att servera fantastisk mat och erbjuder himmelska spafaciliteter även ligger beläget nära ett naturskönt område – nämligen Thy Nationalpark.

Naturen

Vi korsade Limfjorden vid middagstid och då vi hade tee-tid först dagen efter, använde vi timmarna innan check-in till att utforska Danmarks äldsta nationalpark, som de naturälskare som vi båda är.
Första stopp var den lilla semesterorten Agger, där man helt instinktivt tog sandalerna i handen för att promenera ner till stranden och betrakta Vesterhavet i all sin prakt och vildhet.

Från Agger körde vi på en delvis asfalterad och delvis sandbelagd stig, omgiven av vacker vass ut till Lodbjerg Fyr. Från fyrens topp har du utsikt över den speciella klitter och ger du dig ut på en av de många märkta vandringslederna till fots, kommer du uppleva den vackra och mångfaldiga natur, som är särskilt rik på ljung.

Läs mer om Hotel Thinggaard

Check-in

Sent på eftermiddagen anlände vi till Hotel Thinggaard, där vi kunder parkera bilen intill den imponerande byggnadsfasaden. Receptionen var vacker, med kungsblå väggar och så snart vi fått våra rumsnycklar och greenfee blev vi visade ett barskåp, fyllt med läckerheter och delikatesser från Thy. Därifrån fick vi sedan välja 2 drycker och en ask choklad. Valet föll på en läskande blåbärssaft och såklart en Thy öl – precis vad vi längtat efter.

Rummet var stort, fint och ljust inrett, med bland annat en affisch över Thy samt med utgång till en egen terrass! Det dröjde inte läge innan våra magar började kurra och vi begav oss förväntningsfulla ner till restaurangen.

Restaurang

Restaurangen surrade av liv och förutom vårat, så var alla bort redan upptagna, vilket vi snabbt förstod varför. Maten smakade fantastiskt, med färska råvaror med inspiration från det nordiska köket. Speciellt förrätten, bestående av rostad marulk och den klassiska morotskakan till dessert, kommer vi inte glömma i första taget.

Även lunchbuffén är värd att nämna, som var placerad i en vacker lokal med ett klassiskt dekorerat loft och mossgröna väggar, som lyses upp av solens strålar. Härliga omgivningar att vakna upp till och dessutom stod det redan en kanna kaffe och väntade på oss på bordet.

Läs mer om Hotel Thinggaard och se golfpaket

Spa

På söndag förmiddag var det tid för spa i Sydthys kurbad, som ligger intill hotellet – och det var minsann en upplevelse utan like! Det är utan tvivel ett av de bästa kurbad vi har besökt. Inomhus kunde man bada under en klar stjärnhimmel i taket och längs väggarna kunde man utforska de många olika kurbaden. Utomhus fanns ett vildmarksbad, jacuzzi och en bastutipi, bara för att nämna några av deras faciliteter samt solsängar, som man kan vila på och kanske äta en färsk uppskuren frukt, som man fritt kan äta av.

Ett par timmar senare tog vi oss, saliga och avslappnade vidare mot Sydthy golfklub, där vi såg fram emot en 18-håls golfrunda – En vacker golfbana mellan hav och fjord i Hurup Thy.